کاپولای دختر از پدرش انتقام می گیرد؟!

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

آخرین مطالب

جستجوگر

یافته ها در جستجو

    امکانات وب

    پر مخاطب ها

    آرشیو مطالب

    برچسب ها

    فیلم تازه سوفیا کاپولا با عنوان «فریب خورده» بازسازی اثری کلاسیک با همین عنوان، از کارگردان بزرگ سینما دان سیگل است. اثر کلاسیک سیگل، اقتباسی از رمان «فریب خورده» توماس پی.کالینان است و تنها اثر ادبی از این نویسنده است که فیلمی سینمایی از آن ساخته شد.

    به گزارش امروزنامه، داستان فیلم فریب خورده، درباره ورود یک سرباز زخمی از سپاه شمال حین جنگ های داخلی و خونبار جنوب و شمال در ایالات متحده است. سرجوخه مک برنی (کالین فارل) شمالی به یکی از مدرسه های اعیانی جنوبی پناه می برد که توسط مدیره ای به نام مارتا اداره می شود. نقش خانم مارتا را در نسخه کلاسیک جرالدین پیج و در نسخه جدید نیکول کیدمن ایفا می کند و در حیطه بازیگری فرق دوغ و دوشاب کاملا مشخص می شود و ضعیف و تصنعی بودن کیدمن در تمام این سال ها، بار دیگر خودنمایی می کند. ورود یک بیگانه زخمی، آرامش فضای همیشگی مدرسه را بر هم می زند. سرباز بیگانه نیازمند تیمار است و به مراقبت احتیاج دارد. از سوی دیگر او نماینده طبقه متوسط شمالی در مدرسه ای است که اغلب ساکنانش نماینده طبقه مرفه جنوبی هستند. در طول فیلم چند بار مدیره و معلمه مدرسه خصوصی جنوبی بر سر این موضوع بحث می کنند که مک برنی را به نیروهای جنوبی تحویل بدهند، همچنان از او نگهداری کنند یا از او بیگاری بکشند. در نسخه کلاسیک، روایت از زاویه دید سرباز شمالی ساخته شده و بازسازی نسخه جدید، همان روایت را از دیدگاهی زنانه پیش می برد، یعنی فیلم دان سیگل کاملا مردانه و نسخه بازسازی شده سوفیا کاپولایی و زنانه ساخته شده است. در واقع ساختار تماتیک فریب خورده ها از حیث نمایش احساسات ارتجاعی زنانه تفاوتی با فیلم «خودکشی های باکره ها» از سوفیا کاپولا ندارد. میان کاراکتر ادوینا (کریستین دانست) در نوع کنش و شخصیت پردازی هیچ تمایزی با شارلوت در «گمشده در ترجمه» نمی توان یافت. ال فنینگ با اجرای نقش آلیشیا در فریب خورده، همان کاراکتر کلویی در فیلم جایی دیگر (سوفیا کاپولا) را دوباره تکرار می کند. در واقع نسخه بازسازی شده، بشدت تحت سیطره جهان کاپولای مونث است. کریستین معلمه مغموم چه تفاوتی با ماری آنتوانت از همین فیلمساز دارد؟ گویی در گرداب کلیشه های کاپولای بیهوده می چرخیم، بی آن که این گردش داستانی، برای ما ثمری روایی داشته باشد و با جهان تازه و شخصیت های جدیدی آشنا شویم. از منظر دیگر، قیاس دو نسخه فریب خورده، طی 70 سال اخیر، بازتاب یک فضای فکری و فرهنگی متفاوت در آمریکا را نمایان می کند. آیا کاپولای مونث از پدرانش که حاکمیت سینمای زنانه را در دهه 60 و 70 سرکوب کردند، انتقام می گیرد؟! تفاوت و جابه جایی دیدگاه زنانه و مردانه سبب شده، سرباز زخم خورده از ابزار اغواگری برای زنده ماندن استفاده کند. اما پرسش مهم در مورد فیلم این است که منشأ اقتباسی دو فیلم دان سیگل و سوفیا کاپولا، از دیدگاه مردانه روایت می شود یا زنانه؟ رمان توماس پی.کالینان، از زاویه ای زنانه ای به نگارش درآمده و زنان در این مدرسه، در فصل های مختلفی اول شخص مفرد روایت هستند. موضوع کتاب، ترس و واهمه بدوی مردانه است نسبت به زنان و البته در نسخه کلاسیکی که دان سیگل ساخته است، نوعی بدگمانی نسبت به زنان و زن ستیزی در متن اثر وجود دارد. سیگل در نسخه قدیمی موضوع زن ستیزی را برجسته کرده و روایت را روی پاشنه زن ستیزی می چرخاند. فیلم سیگل بر اساس همان الگوی استنباطی رایج در غرب که در هر اثر نمایشی زن ها تهدید آمیز هستند، شکل گرفته است. اما در فیلم کاپولا عنصر تهدید آمیز، مردان هستند که هر نظام متعادل زنانه ای را می توانند برهم بزنند. در واقع در فیلم کاپولا این مرد است که خون، لجن و اثر جنگ را به میان جزیره آرامش، تمدن و اخلاق با ثبات زنانه می آورد. این مرد حتی با شست وشوی زخم هایش غسل تعمید داده، اما تطهیر نمی شود. در فیلم سیگل با اضافه کردن یک زن رنگین پوست کارگردان ترفند سیاسی جالبی را در هیاهوی جنگ های جنوب و شمال به کار می برد. این زن سیاه با شمالی زخمی همدردی کند، چون هر دو زندانی جنوبی ها هستند. فیلم کاپولا طی روند بازسازی تغییری است از مردانه به زنانه. این نخستین باری است که کاپولای مونث فیلم نوشتی غیر از اثر خودش را تبدیل به فیلم می کند، اما الگوهای آثار پیشین در این اثر همان طور که با مصداق اشاره شد، متجلی است و به گرفتاری بزرگ کاپولا بدل می شود. یعنی او در مقام کارگردان نمی تواند جنسیت خود را از قضاوت فیلم تفکیک کند. مسلم است که کاپولا در بیان مقصودش برای انتقال مفاهیم ارتجاعی زنانه موفق نیست. فریب خورده نیز مثل سایر آثار کاپولا اثری شکست خورده، فاقد غنای تماتیک و حتی تاریخی است. ساخت این فیلم تنها فرصتی است برای سوفیا کاپولا برای گردآوردن گروهی ممتاز از بازیگران زن در سن های مختلف در فضای تاریخی تا مثل پدرش در هالیودد به بن بست نخورد. منبع : جام جم آنلاین کد مطلب : ۴۰۲۷۶

    نویسنده : کاوه محمدزادگان بازدید : 1 تاريخ : پنجشنبه 28 دی 1396 ساعت: 18:09
    برچسب‌ها :
    اخبار و رسانه هاهنر و ادبیاترایانه و اینترنتعلم و فن آوریتجارت و اقتصاداندیشه و مذهبفوتو بلاگوبلاگ و وبلاگ نویسیفرهنگ و تاریخجامعه و سیاستورزشسرگرمی و طنزشخصیخانواده و زندگیسفر و توریسمفارسی زبان در دیگر کشورها