مرضیه اتحادیه: رمان های مدرن را نمی فهمم

ساخت وبلاگ

خبرگزاری کتاب ایران/ استاد و پژوهشگر برجسته حوزه تاریخ که با دو رمان «زندگی باید کرد» و «زندگی خالی نیست» خود را به جامعه ادبی معرفی کرده بود، طی نشستی روز گذشته سه شنبه 18 مهرماه در انجمن زنان پژوهشگر تاریخ این دو اثر خود را به مخاطبان معرفی کرد و گفت: رمان زندگی باید کرد روایتی از یک مادر و سه دختر آن است که نشان دهنده زندگی سه نسل از زنانی است که در زندگی خود با مشکلات و دغدغه های متفاوتی روبه رو می شوند و این اتفاقات در بستری از وقایع تاریخی روی می دهد. بنابراین برخی فکر می کنند که رمان نویسی اینگونه است که نویسنده کنار پنجره بنشیند و با آسودگی خاطر داستانی را روایت کند در حالی که اینگونه نیست و باید هرلحظه درباره داستان فکر کرد چون داستان هر لحظه باشماست در رمان همواره وقایع تاریخی ارجاع داده می شود و داستان در دوره رضاشاه تا انقلاب اسلامی اتفاق می افتد و تاثیرات این دوره بر زندگی شخصیت های داستان نشان داده می شود. وی با اشاره به داستان رمان «زندگی خالی نیست» افزود: این رمان راوی زندگی 4 دختر است که به دلایل مختلف بعد از جنگ جهانی دوم به خارج از کشور فرستاده می شوند. همانطور که می دانید در برهه ای دختران و پسران برای ادامه تحصیل به اروپا فرستاده می شدند این افراد پس از بازگشت به کشور با تضادهایی در زندگی شخصی شان روبرو می شوند. اتحادیه با تاکید بر اینکه بیشتر یک مورخ است تا رمان نویس بیان کرد: به همین دلیل در رمان های من اغلب اتفاق های عجیب و غریب، عشق و هیجان و ماجراهای پرسوز و گذار نیست و شاید اتفاقاتی از نوع درام دیده می شود که این درام ها هم بیشتر توسط خودم تجربه شده بدین معنی که اغلب اتفاقاتی که برای شخصیت های داستان هایم افتاده را در زندگی واقعی خود دیده ام. بنابراین تکه های از وجودم در داستان هایم پخش شده اند. این مورخ تاریخ ادامه داد: من از اوایل جوانی دوست داشتم رمان بخوانم و از آرزوهایم این بود که امکان خلق داستان و هیجان داشته باشم اما هیچگاه فرصت این کار را نداشتم تا اینکه در سفری به امریکا در کلاس خاطره نویسی شرکت کردم و در آن جا جرقه ای زده شد تا بتوانم انگیزه ای برای داستان نویسی داشته باشم. اتحادیه گفت: گراهام گرین کتابی درباره کتاب هایی «رستم در قرن بیستم» یکی از کتاب هایی بود که روی من بسیار تاثیر گذاشت چرا که در این کتاب رستم در قرن بیستم بیدار می شود و از موتورسیکلت می ترسد! که نوشته دارد و در آن به این نکته اشاره می کند که چگونه درباره جزییاتی که می دیده کتاب هایش را می نوشته است. من نیز با الهام از این نویسنده همواره سعی کرده ام همان چیزی را که در اطرافم می بیم با دقت در کتاب هایم به کار بگیرم. وقتی شما رمان می نویسید می بینید که به چه میزان توجهتان زیاد می شود و اساسا وقتی می خواهید کتاب بنویسید باید توجه تان را به جزییات و اطراف زیاد کنید تا بتوانید آنها را در داستان هایتان بکار بگیرید. اکنون که تجربه نوشتن رمان برای من تمام شده می بینم که این جزیی نگری هم برای من به پایان رسیده است. مدیر نشر تاریخ یادآور شد: برخی فکر می کنند که رمان نویسی اینگونه است که نویسنده کنار پنجره بنشیند و با آسودگی خاطر داستانی را روایت کند در حالی که اینگونه نیست و باید هرلحظه درباره داستان فکر کرد چون داستان هر لحظه باشماست. کسی که می خواهد رمان بنویسد باید آرشیوی از اطلاعات داشته باشد چون نوشتن رمان نظم می خواهد. این پژوهشگر تاریخ در ادامه با بیان اینکه رمان های مدرن امروزی را نمی پسندد گفت: من با بالزاک و تولستوی بزرگ شدم ورمان های مدرن امروزی را نمی فهمم و رمان برایم روایت وقایع زندگی روزمره «رستم در قرن بیستم» یکی از کتاب هایی بود که روی من بسیار تاثیر گذاشت چرا که در این کتاب رستم در قرن بیستم بیدار می شود و از موتورسیکلت می ترسد! همچنین کتاب دیگری درباره کریم خان زند مطالعه کردم که برایم بسیار جذاب و تاثیرگذار بود و روایت عشق او به همسرش در ذهن من ماندگار شده است. داستان های تولستوی و الکساندر دوما هم نیز بارها خوانده ام. است به همین دلیل در تجربه رمان نویسی خودم نیز به بحث تحول زندگی و روایت آن پرداخت ام و این موضوع در کتاب «زندگی باید کرد» بیشتر دیده می شود. از سوی دیگر تاریخ برای من همیشه جنبه رمانتیک هم داشته است بدین معنی که همیشه با خود فکر می کردم که شخصیت های تاریخی در زندگی شخصی خودشان چگونه هستند. به طور مثال علاقه داشتم که بدانم مادر و پدر چرچیل چه کسانی هستند؟ این جنبه های رمانتیک تاریخی برای من همیشه جذاب بوده است. این رمان نویس تاریخی در ادامه از کتاب های تاثیرگذاری که خوانده نیز گفت و افزود: «رستم در قرن بیست و دوم» یکی از کتاب هایی بود که روی من بسیار تاثیر گذاشت چرا که در این کتاب رستم در قرن بیستم بیدار می شود و از موتورسیکلت می ترسد! همچنین کتاب دیگری درباره کریم خان زند مطالعه کردم که برایم بسیار جذاب و تاثیرگذار بود و روایت عشق او به همسرش در ذهن من ماندگار شده است. داستان های تولستوی و الکساندر دوما هم نیز بارها خوانده ام. اتحادیه با بیان اینکه نگارش رمان تاریخی چهارچوب می خواهد گفت: یکی دیگر از مسایلی که در نگارش رمان های تاریخی به چشم می خورد خودسانسوری است که توسط نویسندگان زن اعمال می شود که اغلب به دلیل محدودیت های خانوادگی و اجتماعی است. با این وجود رمان های تاریخی همچنان رو به افزایش است اما رمان تاریخی که توسط یک مورخ نگارش شود کمتر دیده می شود. وی با اشاره به ریچارد بولر به عنوان یکی از رمان نویسان تاریخی معروف اخیر گفت: وی یکی از شخصیت هایی است که آنقدر درباره دوره سلجوقیه اطلاعات دارد که به گفته خودش می تواند یک رمان تاریخی خوب را نگارش کند. همچنین هیلاری منتل در سوئیس یکی دیگر از رمان نویسان تاریخی است که اخیرا سروصدای زیادی به پا کرده و توانسته در این حوزه علاقه مندان زیادی را جذب کند. مدیر نشر تاریخ در پایان سخنانش گفت: به هر حال مورخی که به نگارش رمان روی می آورد مسئولیتش بسیار است و باید براساس حقیقت فعالیت کند با این وجود نباید از جنبه تخیلی کار بکاهد. من نیز اگرچه در ابتدا نگارش رمان تاریخی را مدنظر نداشتم اما در نهایت خود را در این راه یافتم. با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

رمان 98 - رمان جدید...
ما را در سایت رمان 98 - رمان جدید دنبال می کنید

برچسب : اتحادیه, نویسنده : کاوه محمدزادگان romann بازدید : 150 تاريخ : چهارشنبه 19 مهر 1396 ساعت: 21:00